lørdag 8. september 2012

Mitt navn er Ørjan og jeg er tung

Mitt navn er Ørjan og jeg er tung. Ja, jeg er faktisk så tung at nå er har kommet til den konklusjonen at noe må gjøres. Knær verker, ankler er stive og pusten er tung. Sånn har det blitt, sånn er det.


Det har ikke alltid vært sånn, for 5 år siden veide jeg ca 25 kg mindre enn det jeg gjør nå, så flyttet jeg til Oslo. Tigerstaden. Den forgjette by. El Capitalo. Det hele ballet på seg. Studenttilværelsen gjorde at den noget veltrente kroppen fikk seg et solid skudd for baugen. Bislett Kebab. St.Hanshaugen Kebab. McDonalds, Burger King. Aaaah, Burger King. Som sagt, det ballet på seg. Uten at jeg egentlig tenkte noe særlig over det kastet kiloene seg over meg, og de ble værende.

Men nå er det nok. Jeg skal ned. Det skal ikke bli noen "Quick fix" som bildet over kanskje skulle tilsi, nei, opplegget er spikret. Jeg skal bruke tid, god tid. Den 27. juli 2013 skal jeg gifte meg. Da skal matchvekten være nådd.

Hvorfor blogge?
Jeg har prøvd før. Startet opp med høstens første løpetur i midten av oktober og tenkt "Nå Ørjan, nå! Nå skal du virkelig begynne for alvor!". Men så har dagen derpå kommet og Burger King har fristet mer enn fiskedisken på Meny. Hvem bryr seg uansett? Det jeg håper å oppnå med denne bloggen er at akkurat du(!) skal bry deg, slik at når jeg kjenner på Burger King-suget, så er det ikke bare meg selv jeg skuffer, men jeg skuffer flere. Jeg skuffer deg.

Hjelp!
Jeg har fått kyndig veilledning av min gode venn Vegard, han har hjulpet meg med å komme i gang. Laget treningsprogram og vært med på å utforme prosjektplan. Han kan du etterhvert lese mer om under Supportavdeling-fanen hvor jeg er sikker på at også han vil bidra med noen snertne innlegg.

 Så, følg med! Legg gjerne igjen en kommentar i ny og ne. Om det er en "Konge jobb, Ørjan! Du er kjempeflink" -kommentar eller en "Hva skjer? Har du bare gått ned 3 kilo på en måned? Nå må du skjerpe deg" -kommentar er helt opp til deg selv. Men gjør det, jeg trenger det. Begge deler!

Da gjenstår to ting.

1. Jeg veier i dag 125 kg. Jeg skal gå ned 25 kg på litt mindre enn ett år. Det skal jeg klare.

2. Mitt navn er Ørjan og jeg er tung, i hvert fall en liten stund til... 

10 kommentarer:

  1. Bra initiativ! Bare vent, om et år er du både kjendisblogger og Slim Jim igjen!

    SvarSlett
  2. Gleder meg til å følge deg. Har tre råd, helt gratis. Bevegelse, bevegelse, bevegelse. Det handler om å flytte kroppen for egen maskin, da kan dette gå.. si fra hvis du trenger selskap på løpetur..

    SvarSlett
  3. 125 kg?! Hadde gjettet 73,5! Sjekk vekta Kronfjær:) Lover å bli med på reisen!! Så da stopper herved kebabturene til HappyTime etter kamp og kake med is på trening - ihvertfall for deg:) Mitt råd er å bo med Kristine. Hun kjøper bare ting med grønn kort. Uten sukker, uten fett, uten... Har ditt potensial når det kommer til fastfood. Gleder meg til reisen!! Og klarer du målet ditt skal jeg personlig stikke innom bryllupsfesten og dra en egenkomponert sang!! Lykke til kompis:)

    SvarSlett
  4. Utrolig inspirerende initiativ Ørjan! Jeg har troa, handler vel rett og slett om å bare skeie ut litt og ikke veldig, trapper foran heis, gå foran buss.. Regelmessig trening 1,2,3 så er katten fra Grimstad tilbake! - Brage

    SvarSlett
  5. Spreke Ørjan som invitere te å bli me på denne turen!
    Lykke te!
    Fil 4,13! Alt makter jeg i Ham som gjør meg sterk!

    Måtte han gjør deg KJEMPESTERK!

    SvarSlett
  6. Tips i kostholdet: Drikk ett eller to glass melk før du setter til livs brødmåltidene dine, væsken i magen gir deg litt ekstra måtehold når du spiser måltidet. Blir du mett før siste skiva er påbegynt så sett tallerkenen med brødskiva i kjøleskapet til kveldsmåltidet. Liker du fisk? Og kanskje sild? Kan anbefale Carlo sildefilet fra meny (blå rund boks), er den beste silda jeg får tak i (som ikke er fersk vel og merke), minner om appetittsild bare bedre da den er langtidsmodnet. Og kjøp såkalte "bottomfeeders" eller fisk som er fra lavere nede i næringskjeden og som det finnes nok av i sjøen. Dette er ansjos, kippers, brisling, makrell. Alle er å finne på hermetiske bokser og smaker godt og har mer enn nok av omega 3, sjekk med meny, rimi, rema 1000, ica, alle har forskjellig utvalg og alle har en eller flere vinnere. Boksene kommer enten i oljer eller kun med vann. Oliven og rapsolje er sunt. Unngå alt med solsikkeolje. Så til dette med sukkeret vårt i hverdagen. Sukkerinntak før et måltid, det være gjennom bittegranne godteri, en yoghurt, loffskive etc gjør at selve magesekken blir slappere og løsere i "skinnet" og følgelig spiser du mer enn du ville gjort uten inntaket av sukker. se link her: http://www.forskning.no/artikler/2011/desember/307106 Og ikke spis sukker rett etter måltidet, som det går frem av artikkelen, da vil du bare bli sulten igjen. Og til slutt er det vel verdt å legge merke til at trening faktisk er så bra for kroppen at den reagerer med å SENKE sulthetsfølelsen etter trening. UTEN treningsøkten ville kroppen faktisk ha ønsket MER næringsinntak. Høres baklengs ut men men det er sant og veldig lett å legge merke til når man er klar over det. Det kan du lese mer om her: http://sprek.bt.no/sprek/Trening-gjor-deg-mettere-17831.html Ellers, lykke til med alt og gratulerer med giftermålet! :)

    Hilsen Kristian Sætervik

    SvarSlett
  7. Dette innlegget er det høyt nivå på. Jeg GLEDER meg til fortsettelsen!

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  9. Det må ikke bli for mye her, men det var en siste ting som har fungert bra for meg. Når du setter deg ned for å spise, ikke sett deg foran TV'en eller sitt og les i aviser/magasiner samtidig etc. Ikke driv på med andre aktiviteter samtidig som du spiser rett og slett. Det er lett å kose seg med mat helt til programmet på TV'en er ferdig eller avisa er ferdig lest, og man fortsetter å lage og spise mat forbi punktet hvor man normalt ville ha stoppet. Når du spiser kun for å spise er du tilstede i egen kropp og det er lettere å kjenne når metthetsfølelsen melder seg. Man blir også mer oppmerksom på hva man spiser. Det høres kanskje litt spartansk ut, men er verdt å forsøke ut. Og fungerer det ikke for deg så er det bare å fortsette der man var eller lete videre.

    Så er det også veldig viktig å unne seg god mat akkurat når en føler for det, og ikke kaste seg under et strengt sunnhetsregime som kan gi en real motivasjons smell. Det var bare det jeg ville dele med deg da alt dette har fungert veldig bra for meg. :)

    Hilsen Kristian Sætervik

    SvarSlett
  10. yeah man, your going to sweat does kilos off!
    Jeg heier på deg og om det er motiverende kan jeg jeg gjerne stille med min nakne kropp i garderoben hver gang du har trent. Vet at det kan være god motivasjon å se hvor sexy du kan bli;)
    Hilsen meg, Martin

    SvarSlett